Serbia arată indiferenţă Uniunii Europene şi caută spijin în Rusia

În urma întîlnirii de la Moscova, de săptămâna aceasta, dintre preşedintele Rusiei, Vladimir Putin şi omologul său sârb, Boris Tadic, au fost stabilite acorduri privind traseul viitorului gazoduct South Stream. Totodată, s-a hotărât preluarea companiei petroliere de stat sârbe “NIS” de către gigantul energetic rus “Gazprom”.

În felul acesta, Uniunea Europeană se vede pusă în faţa unei situaţii delicate. Deşi a încercat să-şi limiteze dependenţa energetică, în special în ceea ce priveşte de gazul rus, va depinde de traseul gazoductului ruso-italian South Stream. Aceasta este consecinţa unei lipse de coeziune a partenerilor din cadrul proiectului NABUCO. Deoarece NABUCO va furniza gaze din zona Asiei centrale, iar South Stream, din Siberia, este posibil , ca printr-o implicare masivă a UE proiectul NABUCO acesta să devină o realitate.
Este de aşteptat ca “ofensiva rusă” să continue şi asupra Croaţiei şi chiar a Sloveniei, ţări aflate pe traseul viitorului South Stream.
Analiştii occidentali apreciază aceste acorduri ca fiind o victorie a diplomaţiie ruse, care a susţinut şi susţine în continuare integritatea teritorială a Serbiei, în faţa presiunii internaţionale, de acordare a independenţei provinciei Kosovo.
În ceea ce priveşte contractul de vânzare al companiei petroliere de stat NIS, acesta prevede cedarea de către statul sârb a 51% din acţiuni în favoarea Gazpromului, pentru un preţ de 400 milioane de EURO şi investiţii de mai mult de 500 milioane de EURO până în 2012.
Belgradul speră astfel într-o susţinere rusă şi mai puternică în privinţa dosarului kosovar şi se arată indiferent faţă de ofertele UE de începere a negocierilor de asociere, şi ulterior, de aderare.
NIS este singura societate petrolieră de stat din Balcani, aceasta deţinând monopolul în ceea ce priveşte producţia şi destribuţia şi având 500 de staţii de furnizare a combustibilului.
Aceste acorduri vor îngropa definitiv speranţele României de a fi inclusă în proiectul South Stream, singura alternativă rămasă fiind proiectul NABUCO.
Sursa: Reuters

What Next?

Related Articles