Realism occidental despre penibilism romanesc: campania electorala sub lupa specialistilor occidentali

Profesorul de stiinte politice Jean-Michel de Waele de la Universitatea Libera din Bruxelles afirma, referindu-se la campania electorala, ca este “agresiva, dura si teatrala”, apreciind ca Romania “este permanent in alegeri”, ceea ce “e foarte rau pentru stabilitatea democratiei”.


El a declarat, la RFI România, că desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerile locale dovedeşte clar că “scena politică nu este una stabilă şi calmă”.

De Waele consideră că partidele “au pornit în luptă cu oamenii de care dispun”.

El a remarcat că toate partidele politice din România sunt măcinate de tensiuni interne şi conflicte personale, aşa că alegătorul nu se mai regăseşte în acest “adevărat teatru politic”.

“În plus, diferenţele între programele electorale ale candidaţilor sunt foarte mici. Ele sunt aproape identice. Ajungem să votăm cu acel candidat a cărui cravată ne place mai mult sau cu acela care este mai puţin necinstit decât ceilalţi. Ideologic vorbind, nu există un adevărat proiect pentru Bucureşti în această campanie. Iar alegerile locale sunt foarte importante, pentru că ţin de viaţa cotidiană a cetăţeanului. De transporturi şi lucrări publice. Însă candidaţii nu vorbesc concret de toate aceste aspecte”, a declarat politologul.

Întrebat dacă există în discursuri un clivaj între stânga şi dreapta, el a apreciat că în România nu există aşa ceva deocamdată, ceea ce “arată decalajul dintre politică şi viaţa oamenilor”.

“Chestiunea distribuirii bogăţiilor generate de creşterea economică este de actualitate. Iar greva muncitorilor de la Dacia a arătat acest lucru. În România se pune din ce în ce mai mult problema inegalităţii pe fondul unei creşteri economice foarte importante. Cine profită de această creştere? Poate românul de rând să profite şi el?”, s-a întrebat Jean-Michel de Waele.

El consideră că PSD nu are idei şi propuneri mai de stânga decât PNL, PDL şi toate celelalte partide.

În ceea ce priveşte afişele electorale, politologul a remarcat că acestea se aseamănă cu publicitatea comercială.

“Când am ajuns la Bucureşti, am confundat panourile publicitare cu cele elctorale. Se vede foarte puţin diferenţa dintre afişele de propagandă politică şi cele care vând detergenţi, de exemplu. Este greu să-ţi dai seama dacă doamna de pe afiş încearcă să-ţi vândă dero sau vreun program politic. Sau dacă domnul de pe panou face reclamă la o maşină sau candidează la primărie”, a argumentat de Waele.

El a afirmat că, vizual, campania e lipsită de imaginaţie şi săracă în idei.

De Waele a explicat tendinţa de a vota personaje politice şi nu programe politice prin faptul că nu există o adevărată ofertă ideologică, “pentru că partidele nu reprezintă adevăratele interese ale societăţii”.

sursa: MEDIAFAX

What Next?

Related Articles