Proiectul Marmaray: un plan ambiţios care leagă Asia de Europa

traseu tunel Marmaray. foto www.marmaray

traseu tunel Marmaray. foto www.marmaray

Turcia a inaugurat în urmă cu o zi, adică pe 29 octombrie, primul tunel feroviar de sub strâmtoarea Bosfor care leagă partea europeană cu cea asiatică a oraşului Istanbul.

La inaugurarea tunelului feroviar de sub Bosfor, unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale Turciei, au participat mai mulţi oficiali străini cum ar fi:premierul japonez – care s-a implicat activ în construcţia şi finanţarea proiectului, şi premierul român. Este primul pasaj de acest fel care leagă două continente, un vis încă din timpul Imperiului Otoman.

Primul tunel feroviar, Marmaray, se află la o adâncine de 55 de metri şi măsoară o lungime de 13,6 km, dintre care 1,4 km pe sub Bosfor. Ca parte a proiectului urmează să fie construit şi un tunel pentru maşini care ar trebui să fie gata în 2015. Guvernul turc speră ca acest tunel să fluidizeze traficul din metropolă, mai ales pe cele două poduri care fac legătura între părţi diferite ale capitalei.

Inaugurarea acestui tunel are loc chiar în săptămâna în care Turcia sărbătoreşte 90 de ani de la înfiinţarea statului modern şi laic, ce coincide cu fondarea Republicii în 1923

.Construcţia, estimată la trei miliarde de euro, a durat nouă ani, însă este în proiect vechi de peste un secol. Lucrările au fost întârziate o perioadă îndelungată de timp, din cauza unor descoperiri arheologice de mare importanţă în zonă.

Ideea îi aparţine  sultanului Abdoul Medjid al Imperiului Otoman, în anul 1860, însă la acea vreme nu exista  tehnologia necesară pentru punerea în aplicare a unui asemenea proiect.

Surse: AlJazeera, CNN, BBC

Bianca Simion, InfoMondo

What Next?

Related Articles