Politica bugetară pentru anul 2010

Potrivit programului de guvernare pentru perioada 2009-2012, propus de noul guvern, politica bugetară pentru anul 2010 vizează reducerea deficitului bugetar la 5,9% din PIB, iar măsurile propuse au în vedere corectarea raportului dintre cheltuielile curente şi cele de investiţii.

Programul prevede, în acest sens, raţionalizarea structurii instituţionale a sectorului public, a numărului de angajaţi şi a costurilor asociate, consolidarea reformelor structurale în domeniul pensiilor prin lărgirea bazei de contribuţie şi printr-o gestionare mai strictă a pensiilor de invaliditate şi a pensionărilor anticipate, o mai bună direcţionare a programelor de asistenţă socială şi consolidarea celor peste 200 de ajutoare sociale existente, precum şi o politică salarială prudentă în sectorul bugetar, care să ţină seama de constrângerile macroeconomice şi bugetare.

Obiectivul fundamental al politicii fiscale va fi refacerea credibilităţii şi stabilităţii finanţelor publice prin stabilirea
unui echilibru corespunzător între răspunsul pe termen scurt la criza economică şi obiectivele de consolidare pe termen mediu a finanţelor publice, respectarea ţintei de deficit bugetar în anul 2010 şi diminuarea nevoii nete de finanţare a sectorului guvernamental, continuarea consolidării fiscale în direcţia îndeplinirii ţintei de deficit de 3 la sută din PIB prin măsuri structurale care să asigure sustenabilitatea pe termen mediu şi menţinerea calendarului de adoptare a monedei euro, promovarea unei politici fiscale anticiclice care să ofere sustenabilitate procesului de creştere economică.

De asemenea, programul de guvernare prevede promovarea legii responsabilităţii fiscale şi a legii privind reforma sistemului de pensii.

Legea responsabilităţii fiscale va stabili un cadru bugetar pe termen mediu obligatoriu şi proceduri îmbunătăţite de elaborare a bugetelor multi anuale, limite privind rectificările bugetare efectuate în cursul anului, reguli fiscale privind cheltuielile şi deficitul bugetar, un consiliu fiscal care să asigure o analiză independentă a prognozelor bugetare şi a cadrului macroeconomic pe care acestea se bazează, precizează documentul menţionat.

În ceea ce priveşte legea privind reforma sistemului de pensii, România se află în grupul statelor cu cele mai mari riscuri pe termen lung, având unul dintre cele mai nesustenabile sisteme publice de pensii din întreaga comunitate europeană.

 

Conform prognozelor UE, în următorii 50 de ani, cheltuielile României cu pensiile exprimate ca procent în PIB vor creşte de la aproximativ 8 la sută (2009) la 15,8 la sută (2060) ducând România pe locul 5 în topul statelor UE27 cu cele mai mari cheltuieli cu pensiile ca pondere în PIB.

Reforma sistemului de pensii urmăreşte asigurarea sustenabilităţii financiare a sistemului public de pensii pe baza principiilor contributivităţii şi solidarităţii sociale, încadrarea cheltuielilor cu asistenţa socială în limitele
sustenabile ale sistemului de pensii, eliminarea inechităţilor şi anomaliilor care mai există în sistemul public de pensii şi a regimurilor speciale inechitabile şi costisitoare de care beneficiază anumiţi angajaţi, stimularea economisirii private prin dezvoltarea sistemului de pensii facultative administrate privat.

sursa: AGERPRES

What Next?

Related Articles