Mentalităţi româneşti sau “Fabricat în România”

Vă mai aduceţi aminte de programul naţional lansat de fostul premier Adrain Năstase “Fabricat în România”? Primul ministru de atunci vroia, chipurile, să promoveze de la nivel guvernamental produsele fabricate în România. Chiar el a dat tonul achiziţionând de la constructorul de automobile de la Craiova – RODAE (coreeanul Daewo pe înţelesul tuturor n.r.) autovehicule Nubira sau Leganza pentru Guvern, Parlament, administraţiile locale. Pentru el şi-a ales un Volkswagen Touareg fabricat în … Germania. Culmea a fost că a încercat să şi-l mute la Parlament după ce a părăsit Palatul Victoria atât de îndrăgostit era de produsele … nemţeşti.

Programul a dispăprut încă de pe vremea lui Năstase exact din această cauză. Năstase era prea rafinat pentru un produs fabricat în România iar slugile sale
prea lichele ca să nu facă, ce fac de obicei parveniţii.

De atunci până la urcarea lui Băsescu într-o Dacie Logan nimeni la nivel central nu şi-a pus problema de a spijini măcar ca imagine industria auto
românească.

Chiar ex primul ministru liberal Tăriceanu Călin a considerat că nu e de bon ton să promoveze de la nivel guvernamental vehicule româneşti, cu toate că dorea ca industria auto românească să devină Nr.1 în Europa de Sud-Est.

Cum Băsescu e un “emanat” al poporului, el foloseşte o Dacie Logan, cel puţin la acţiunile televizate, şi şi-a comandat o Dacie Duster roşie (culoarea e
specială pentru Băsescu, Duster-ul nefiind construit şi în culoarea respectivă n.r.). Primul ministru Boc se mai pozează şi el în câte o Dacie că doar e
discipolul întâiului.

Problema care mi-o pun nu e ce maşini foloseşte unul şi altul în acţiunile de imagine, ci ce commenzi de autovehicule face statul român pentru dotarea
instituţiilor publice.

Înrtrebare ajutătoare: Aţi văzut un oficial francez în altceva decât în Renault, Peugeot sau Citroen? Nu şi nici nu o să vedeţi!

La noi în schimb până şi un minister lipsit de performanţă ca Ministerul Turismului şi-a permis să comande o întreagă flotă de autovehicule de fabricaţie străină fără să-şi pună problema că ar putea face până la urmă imagine României dacă îşi comanda noile modele făcute la Dacia Piteşti. Probabil nu aveau tapiseria asortată hainelor ministreuzei de la Turism şi atunci a căzut comanda.

Dacă facem un calcul simplu de câte vehicule foloseşte statul în activitatea de deplasare a nomenclaturii şi slujbaşilor, (unii chiar mărunţi n.r.)
achiziţionarea de vehicule produse în Româniaar fi un impact de imagine semnificativ şi poate chiar un balon de oxigen pentru industria locală.

Altfel spus, e sfidător ca într-o ţară săracă să fi busculat în intersecţii aglomerate, de funcţionari ai statului aflaţi în maşini luxoase de producţie
occidentală cumpărate pe banul contribuabilului. Iar acest lucru se întâmplă de la Oradea la Bucureşti, de la Craiova la Botoşani.

Şi ar mai fi de discutat despre nesimţirea şoferilor de la volanul acestor maşini şi mai ales despre numărul înfiorătoar de mare al acestora din schemele de
personal ale instituţiilor publice. Poate ar trebui să se înceapă reducerile de acolo, că doar e puţin probabil ca membrii actualei nomenclaturi să nu deţină
permise de conducere.

Raul-Ciprian Dăncuţă, Dank Media

18 martie 2010

PS  O imagine grotescă dar simbolică a oferit Guvernul României la Iaşi, când membrii cabinetului s-au înghesuit într-un microbuz dar erau flancaţi de
numeroase limuzine de lux.
 

What Next?

Related Articles