Internetul mai tare decat consultantii financiari

Sub titlul “Cum scapi de obligaţia de a plăti un consultant fiscal”, revista Capital face o radiografie a scăpărilor legislative din Codul de procedura fiscala referitor la declaraţiile privind impozitul pe profit depuse de firme.

Redăm integral articolul:

“Internetul a ajuns o piedică în monopolul consultanţilor fiscali, cărora statul le-a dat pe mână, prin lege, afaceri de zeci de milioane de euro.

Din 2010, toate declaraţiile privind impozitul pe profit depuse de firme trebuie să fie certificate de un consultant fiscal, potrivit modificărilor aduse în 2007 la codul de procedură fiscală. La 660.000 de firme plătitoare de impozit, cei 2.000 de consultanţi fiscali ar putea avea venituri de 31 de milioane de euro pe an, în condiţiile unui tarif de 200 de lei pentru avizarea unei declaraţii.

Însă, când a introdus obligaţia certificării de către consultanţii fiscali, legiuitorii de la ANAF au pierdut din vedere un lucru: declaraţiile se pot depune şi online.

Depunerea online- portiţă pentru ocolirea legii

Dacă hârtia suportă orice – în speţă orice număr de semnături şi ştampile inventate de birocraţi-, documentele electronice nu suportă decât o singură semnătură electronică. Prin urmare, este aproape imposibil din punct de vedere tehnic ca declaraţiile online depuse la Fisc să fie avizate de consultanţi. Pentru depunerea online, se completeaza un formular PDF-editabil şi se adaugă o semnătură electronică – a celui mandatat de contribuabil să depună declaraţiile fiscale.

Prin urmare, Fiscul are de ales în 2010 între a permite depunerea electronică a declaraţiilor, caz în care s-ar încălca obligaţiile privind obţinerea unui aviz de la consultanţii fiscali şi anularea sistemului de depunere online a declaraţiilor fiscale. Astfel, ar arunca România cu trei ani în urmă – din punct de vedere al procedurilor administrative şi ar încălca un alt act normativ, privind implementarea sistemului electronic naţional (HG 862/2009).

Reprezentanţii ANAF nu au putut, nici după trei zile, să formuleze un punct de vedere oficial la o solicitare capital.ro privind depunerea electronică şi avizul consultanţilor.

Angajaţii de la call-centerul pentru asistenţa contribuabilului din cadrul ANAF susţin însă că: “într-adevăr, declaraţiile trebuie să aibă avizul consultantului fiscal, ceea ce nu se întâmplă în varianta online, dar, pe de altă parte, sistemul funcţionează în continuare”. Aceştia ne-au sugerat să urmărim legislaţia în domeniu, deoarece ar trebui să apară modificări care să reglementeze incompatibilitatea dintre depunerea electronică a declaraţiilor şi obligativitatea unui aviz de la consultanţi. “Dar până acum nu s-a auzit nimic”, a mai spus o angajată de la Asistenţa Contribuabililor.

Scăpări legislative- amenzi doar pentru autorităţi

Dacă vor opta pentru depunerea online a declaraţiilor, firmele ar putea să economisească între 200 şi 500 de lei, cât sunt onorariile consultanţilor fiscali pentru avizarea declaraţiilor. În cazul contribuabililor care nu au certificarea de consultanţii fiscali, nu sunt prevăzute sancţiuni. Singura posibilitate coercitivă este ca angajaţii de la administraţia financiară să nu primească documentele, caz în care s-ar aplica amenzile pentru nedepunerea declaraţiilor).

În varianta în care s-ar închide sistemul de depunere electronică a declaraţiilor s-ar încălca prevederile unei hotărâri de guvern privind informatizarea administraţiei.

“Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice prevăzute în anexa nr. 2 au obligaţia de a accepta declaraţiile depuse de către orice contribuabil prin Sistemul Electronic Naţional, ca singură modalitate legală de transmitere în format electronic a acestora”, se arată în HG 862/2009. În anexa 2, apare şi Ministerul Finaţelor, cu declaraţia privind impozitul pe profit.  Actul normativ citat prevede şi sancţiuni pentru instituţiile publice care nu se conformează: amenzi între 5.000 şi 10.000 de lei.

Reamintim că, din 2010, toate firmele (cu excepţia micro-întreprinderilor) sunt obligate să obţină avizul unui consultant fiscal pe declaraţia 101 privind impozitul pe profit, afererentă rezultatelor financiare din 2009. Termenul de depunere a declaraţiei este 15 aprilie pentru majoritatea firmelor. Există şi excepţii: termen limită pe 15 februarie în cazul ONG-urilor şi al firmelor care au finalizat închiderea exerciţiului.”

sursa: Capital

What Next?

Related Articles