Diplomaţia românească vrea să se ia la trântă cu Franţa şi Germania

Scrisoarea miniştrilor de interne francez şi german prin care se cerea Comisei Europene amânarea aderării României şi Bulgariei la Spaţiul Shengen a provocat un adevărat val de frustrare, nemulţumire şi chiar furie printre liderii de la Bucureşti.
Preşedintele României, Traian Băsescu, a avut poate cea mai tranşantă luare de poziţie afirmând despre opoziţia Franţei şi Germaniei: “Este un act de discriminare la adresa României”.

De voie de nevoie, mai raţional, ministrul român de externe, Teodor Baconschi, explică măsurile României la scrisoarea miniştrilor de interne francez şi german, prin care au cerut amânarea aderării României la spaţiul Schengen.

Acestea ar fi în principiu:

– trebuie să ne ţinem tari pe poziţia de principiu. Regulile aplicate în cazul oricăror alte extinderi ale spaţiului Schengen trebuie respectate. Lui Baconschi i se pare incorect să acceptăm acest precedent, ca două state, indiferent care, să schimbe regulile în timpul jocului;

– scrisoarea miniştrilor de interne francez şi german are nişte probleme de redactare. Se adresează Comisiei, deşi decizia se ia în Consiliul de Justiţie şi Afaceri Interne. Destinatarul fiind în concepţia lui Baconschi greşit. Apoi, e menţionat pericolul accesului României la baza de date SIS, în condiţiile în care România este legată de facto la această bază de date din 5 noiembrie 2010;

– textul include nişte abordări de eseu politic. Ministrul nu crede că o formulă de tipul „starea generală carentă din cele două ţări” poate fi acceptată ca model de lucru. Sunt generalităţi care nu se susţin.

Variante de acţiune:

– prima variantă: autoculpabilizarea;

– a doua variantă: intrarea într-o anumită negociere cu cele două ţări plecându-se de la consideraţia că România şi-a îndeplinit condiţiile tehnice de aderare la spaţiul Schengen iar ei (Franţa şi Germania n.r.) trebuie să îşi facă datoria, aşa cum e scris în Tratatul de Aderare a României, să ne “sune” şi să accepte “contractul” din Tratatul de aderare în care scrie că în momentul în care vom îndeplini condiţiile tehnice vom adera la spaţiul Schengen.

– Baconschi apreciază că “Ceea ce se joacă aici nu e Europa cu două viteze, pe care cooperarea consolidată dintre anumite state membre a schiţat-o deja. Aici este vorba de a stopa riscul oricărei discriminări între statele membre.”

– Guvernul român care a finalizat negocierile ne-a introdus în Uniunea Europeană cu această “ghiulea de picior” Mecanismul de Cooperarte şi Verificare (MCV). Baconschi apreciază că acum, că “MCV este folosit în alte domenii şi devine un handicap. Şi trebuie să ne gândim foarte serios dacă mai merită să continuăm acest lucru. Noi am făcut progrese în reforma sistemului judiciar. Dacă ele nu sunt încurajate mai departe, într-o logică de cooperare, există posibilitatea de a denunţa unilateral Mecanismul de Cooperare şi Verificare, rămânând să informăm Comisia cu privire la progresele noastre în domeniul reformei Justiţiei.”

– dacă MCV va fi folosit nu atât ca mijloc de cooperare, ci mai curând ca pretext de presiune în alte domenii, nu avem de ce să-l mai menţinem.

interviul complet în Adevărul

Din păcate administraţia de la Bucureşti nu acceptă în a-şi vedea gravele probleme pe care liderii UE le sancţionează. Chiar dacă MCV se referă la un capitol strict Justiţie şi Afaceri Interne acestă oferă UE posibilitatea de a sancţiona Bucureştiul pentru deficitul de democraţie, lipsă de performanţă economică şi cuplare cu primordialitate la intersele americane.

What Next?

Related Articles